Skip to content
https://get.wise.se/hubfs/pexels-andrea-piacquadio-3761513.jpg

Vem vill du vara på nätet?

Vem vill du vara på nätet? Karriärcoachen Charlotte Hågård vet hur du bygger ditt personliga varumärke i sociala medier.
Blogg

Syns du inte finns du inte. Konkurrensen om uppmärksamhet i sociala medier blir allt hårdare. Hur ska man då göra för att ta plats? Karriärcoachen och författaren Charlotte Hågård är specialist på att bygga personliga varumärken. Hennes första råd är att ta fram en övergripande strategi för hur du arbetar i sociala nätverk och vad du vill uppnå med ditt kontaktnät. Därefter är det dags att vässa sin profil på exempelvis Linkedin för att sticka ut. Det handlar inte om att jaga affärer utan om att bli hittad, betonar Charlotte Hågård.

– Många är alldeles för försiktiga. Vi är inte vana vid att lyfta fram oss själva och vad vi kan, vi känner oss otrygga. Men det här är nödvändigt i dag.

Och det ska påbörjas i tid. För fem år sedan fungerade det att gå igenom profilen när du skulle leta nytt jobb. Nu bygger alla sitt varumärke hela tiden.

– Det går inte att tänka: jag har det ju bra på mitt jobb i dag och behöver inte anstränga mig just nu, säger Charlotte Hågård.

För att stärka sitt personliga varumärke är det viktigt att vara aktiv med att göra genomtänkta inlägg och och vara aktiv  i grupper.

– Var generös med kunskap. Ju mer du delar med dig, desto fler kommer att inse att du kan ditt område. Och våga vara personlig – du behöver inte vara privat.

Även om det blivit vanligare med mer personliga reflektioner à la Facebook på Linkedin så kommer folk att vilja ha separata nätverk för jobb och privatliv även i framtiden, enligt Charlotte Hågård.

– Visst kan man dela upp sina Facebook-kontakter i olika grupper. Men har du en profil på Linkedin är det mycket enklare att fokusera på din yrkesroll.

Många är osäkra på vilka inlägg om arbetet man kan göra. Hur påverkas det personliga varumärket? Och skriver man för mycket kan man väl få sparken?

Charlotte Hågård betonar att det är sunt förnuft som gäller. Samtidigt är det viktigt att företaget har en tydlig policy för hur sociala medier används.

– Jag jobbar mycket med att få företag att få igång sina medarbetare. Med rätt förutsättningar utgör de en otrolig potential som varumärkesambassadörer, säger Charlotte Hågård.

Jenna Hemberg är kandidatansvarig på EQonomy, som är en del av Wise Professionals. Hon har tidigare arbetat på Universum som är ett världsledande företag inom employer branding.

Även hon lyfter fram vikten av att hela tiden utveckla sitt personliga varumärke på nätet.

– De som kliver in i arbetslivet nu inte är lika lojala som äldre generationer. De är oftare öppna för nya möjligheter och då blir det professionella varumärket ännu viktigare, säger hon.

För ungefär ett år sedan lanserade Linkedin möjligheten att signalera till rekryterare att man är tillgänglig utan att det syns i profilen (välj ”jobs”, ”update career interest” och ”let recruiters know you’re open”). Något som Jenna Hemberg ser allt fler göra, inte minst Young professionals.

– Jag tycker absolut att man ska välja det, säger Jenna Hemberg.

Hon rekommenderar också att man funderar på om sidan på Linkedin ska vara på svenska eller engelska eftersom även många svenska företag har engelska som koncernspråk. Var inte heller rädd för att ta direktkontakt med en rekryterare, tipsar Jenna Hemberg.

 

Så bygger du ditt personliga varumärke på nätet

  1. Skaffa en övergripande strategi för hur du arbetar i sociala nätverk och vad du vill uppnå med ditt kontaktnät.
  2. Se över och uppdatera din profil regelbundet.
  3. Var generös med att tacka ja till nya kontakter och följ bolag du är intresserad av.
  4. Var aktiv med att göra genomtänkta inlägg och i grupper. Anpassa informationen om dig och dina inlägg efter de personer du helst vill nå.
  5. Våga vara personlig – du behöver inte vara privat.